Kurumların Check-Up Sistemi: “İş Analizi”
İş analizi tanım olarak ele alındığında,
bir kurumun yapısını, temel prensiplerini ve işlemlerini anlamak ve paydaşlar
arasında bağlantıları ortaya koymak adına yapılan görevlerin ve kurumun
hedeflerini gerçekleştirmesini sağlayan çözümleri ortaya koymak için uygulana
sistemleri bütünüdür. Tanımı biraz incelediğimizde aslında kurumun yapısı,
temel prensipleri, çalışanları, hedefleri ve ele alınarak yapılan bütüncül bir
çalışmadan bahsedildiği görülmektedir. Burada ele alınan tüm tanım ve olgular
uzman bir ekip veya birey tarafından tek tek incelenmektedir. Firmanın tüm
birimleri ile temasa geçilerek tam olarak check-up’ı ve genel bir resmi
çekilecek tüm eksik ve izlenen yanlış yöntemler ortaya çıkarılacaktır. Firmanın
hem iç müşterisi olan çalışanlar hem de hizmet alan kişiler (müşteriler)
tarafından daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır.
Burada yapılacak işlemler kurumun
büyüklüğü ve çalışma alanlarının çeşitliliğine göre değişebilmektedir. Ancak
ülkemizdeki uygulamalarında online veya yazılı anketler ile birlikte yapılan
yüz yüze görüşme yöntemleri sıklıkla kullanılmaktadır. Burada iç müşteriler
(çalışanlar) ve dış müşterilere uygulanan çalışmalar birbirinden farklı
olmaktadır. Birinde firmanın iç yüzü ortaya konulurken diğerinde dış dünyadan
algılanışı ve sektördeki marka değeri üzerinde değerlendirmeler yapılmaktadır.
Burada sektör taramasının da önemi unutulmamalıdır. Çünkü firmanın değişim ve
gelişimi için öncelikle sektöründe bulunduğu konum ve marka değeri iyi tespit
edilmelidir.
İş analizi sonucunda oluşan
değerlendirmeler kurum yöneticileri ile paylaşılarak kurumların hedeflerini
nasıl gerçekleştirileceğine yönelik fikir alışverişinde bulunulmaktadır. Yani
aslında hedefler doğrultusunda bir eylem planı ortaya konulmaktadır. Ayrıca
firma içi görev tanımları, yetki ve sorumluluklar, iş akış şemaları, ücret
yönetimi, yedekleme sisteminin oluşturulması, işten çıkarma ve pozisyon
değişimleri gibi hem çalışanları hem de kurumun işleyişini doğrudan etkileyecek
kararların alınması sağlanmaktadır.
İş analizinin en büyük amacının firma
çalışanlarını işten çıkarmak ya da firmadaki dengeleri alt üst etmek olmadığı
unutulmamalıdır. En nihai hedef kurumun mevcut durumunun anlaşılmasını sağlamak
ve firmanın içinde bulunduğu durumun büyük resmini ortaya koymaktır. Burada en
büyük görev iş analistleri ve iş yeri sahipleri ve/veya yöneticilerine
düşmektedir. Görüme yapılacak kişiler durum öncesinden düzenlenecek toplantı
veya farklı yöntemler ile bilgilendirilmeli ve görüşmelerde açık sözlü ve
gerçekçi düşüncelerini ortaya koymaları istenilmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder