Kariyer Yönetimi Kavramı

Çalışma yaşamında değişim hızını yakalamak, çağa ayak uydurabilmek, günümüz örgütlerinin sahip olduğu en değerli hazine olan insan kaynağını en iyi şekilde yönetmek ve sonuçta çalışma yaşamında mutlu, tatmin olmuş bir iş gücü yaratmakla mümkün olabilmektedir. Kariyer yönetimi, bireyin kariyer planının, organizasyonun kariyer geliştirme araçları ile desteklenmesidir (Özden, 2001: 28). Etkili bir kariyer yönetimi her şeyden önce çok açık ve dürüst bir iletişimin gerçekleşmesi ile mümkün olur.

Örgüt Açısından Kariyer Yönetimi

Organizasyonda yer alan tüm personelin bir kariyer planlaması modeli çerçevesinde kapsama alınması durumu ve gereğidir. Organizasyon yukarıya tırmanacak bireyleri seçer ve onlar için özel kariyer yolları hazırlar. İyi bir kariyer yönetiminden söz edebilmek için organizasyonel amaçlarla bireysel amaçların bütünleştirilerek, bireylerin kariyer hedeflerini gerçekleştirme konusunda işletmenin destek sağlaması gereklidir (Uyargil vd., 2008 : 309). Burada yapılacak olan ilk işlem, organizasyon içindeki pozisyonların fonksiyonel özelliklerinin saptanması olacaktır. Iş analizleri yapılarak iş ve görev tanımları ortaya çıkarılır. Tüm bu pozisyonlar için gerekli bilgi, beceri ve yetenekler belirlenir. Bu işlemler için organizasyon ya kendi yöneticilerinden ya da dışarıdan atanacak bir yönetici almak suretiyle çalışanlarına kariyer yönetimi hizmeti verir.

Birey Açısından Kariyer Yönetimi

Kişinin giderek gelişen kişiselliği, yaşamının ilerleyen yıllarında daha çok etkisi altına gireceği kendini gerçekleştirme motifinin kendi kariyer sürecinde önemli bir itici güç olacağı açıktır. İlk olarak birey ‘keşfetme’ aşamasında kariyeriyle ilgili çalışmalara başlar. Hangi işte daha başarılı olacağını belirler, kişiliğini tanır ve geliştirir. ‘Kurma Aşaması’ na geldiğinde birey aradığı işi bulmuştur. İşle ilgili fırsatları kollamaya ve değerlendirmeye başlar. ‘Orta Kariyer Aşaması’ na gelen birey, kariyerinin belirli bir noktaya ulaştığını ve yerinin sağlamlaştığını bilmektedir (Bayraktaroğlu, 2006:145).

Kaynak: Mustafa Taşlıyan, Nazmiye Ülkü Arı, Burak Duzman, İnsan Kaynakları Yönetiminde Kariyer Planlama Ve Kariyer Yönetimi: İİBF Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi Cilt 3, Sayı 2, 2011

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Miller-Tiedeman’ın Yaşam Boyu Kariyer Teorisi ve Karar Verme Süreçleri

Kariyer Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi İletişimde 10 Altın Kural